Selasa, 15 Desember 2009

Siapa yang ingin hidup sehat!!!

Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesehatan seperti membuat terapan seperti:

1) Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan dapat mengurangi lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang menerapkan mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

2) Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air es) setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah terkena sakit).

3) Waktu salat subuh disunatkan kita bertafakur (yaitu sujud sekurang kurangnya semenit setelah membaca doa). Dapat mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud.
Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang berkenaan.

4) Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saint telah menjumpa bahwa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, yaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam)


mungkin hal di atas biasa sangat sudah dengar tapi mungkin buat panduan dan ilmu yang diulang untuk kebaikan bersama. Sama2lah kita mengamalkannya .......

Tidak ada komentar:

Posting Komentar